Divadlo J. K. Tyla připravilo pro své diváky Mozartovu korunovační operu La clemenza di Tito
První premiérou Divadla J. K. Tyla (DJKT) v Plzni v novém roce byla opera La clemenza di Tito, kterou Wolfgang Amadeus Mozart napsal při příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. V Plzni zaznělo toto znamenité dílo jednoho z největších hudebních skladatelů světa pravděpodobně vůbec poprvé, a to v sobotu 27. ledna 2024 ve Velkém divadle. Inscenaci se souborem nastudoval mezinárodní tým – renomovaný německý dirigent Michael Hofstetter a jeden z nejvyhledávanějších režisérů evropské operní scény Rocc.
Fotografie: M. Root
Opera La clemenza di Tito (Titova velkodušnost) měla světovou premiéru 6. září 1791 ve Stavovském divadle v Praze a vznikla během neuvěřitelných 18 dní na objednávku českých stavů pro účely korunovace Leopolda II. Po Donu Giovannim se jedná o druhou operu tohoto geniálního skladatele, která byla poprvé uvedena v Čechách a kterou při světové premiéře v Praze sám dirigoval. „Mozart se nikdy netajil svou náklonností k českým zemím, od něj také pochází známý citát: ‚Mí Pražané mi rozumějí.’ I proto byl tento titul zařazen mezi naše příspěvky k Roku české hudby. Mozartovo dílo spojené s prvním uvedením v Praze mezi ‚českou hudbu’ bezesporu patří,“ vysvětlil ředitel divadla Martin Otava a upozornil, že plzeňské divadlo bude s touto inscenací v květnu hostem na prestižním mezinárodním festivalu v Bayreuthu.
„Ke každému veledílu z minulosti je třeba hledat odpovídající inscenační klíč, při jeho hledání se mi v případě Mozarta postupně opět potvrdilo, že ‚méně je více’; vše musí působit velmi jednoduše, přitom jít až na dřeň lidské duše. Doufám a věřím, že si diváci k novému plzeňskému Titovi najdou svůj vztah,“ uvedl slovinský režisér s uměleckým jménem Rocc. „Stejně jako se za doby Mozarta hrál Titus v současných – tehdejších – kostýmech, ne v antických, tak i my dnes hrajeme Tita v kostýmech a v prostředí dnešní doby. Nejedná se o politickou aktualizaci, jen postavy se stejnými vztahy a se stejnými problémy dostáváme na půdu přítomnosti,“ vysvětlil režisér, který k inscenaci vytvořil i scénografii, kostýmy navrhla Belinda Radulović. Operu hudebně nastudoval dirigent Michael Hofstetter, pro kterého je to po Gluckově Alcestě před dvěma lety druhé setkání s plzeňským operním souborem.
V titulní roli se v alternacích představí mladí tenoristé Ondřej Benek nebo Marek Žihla, pro kterého je to po olomouckém nastudování druhé setkání s tímto dílem. „Mám velkou radost, že se znovu s Titem setkávám a že opět můžu zpívat Mozarta. Vzhledem ke svému věku si této příležitosti opravdu vážím. Dovolím si říct, že se považuji za mozartovského interpreta, jeho tvorbu mám velmi rád a můj hlasový obor je tomu nejbližší. Role Tita je pro mě velmi zajímavá nejen po pěvecké stránce, ale také z pohledu psychologie a vztahů mezi jednotlivými postavami,“ řekl o roli teprve jednadvacetiletý Marek Žihla, který v současnosti studuje zpěv na Pražské konzervatoři a kterého mohou plzeňští diváci vidět v operetě Candide uváděné na Nové scéně. Vitellii ztvární Lenka Pavlovič a Barbora Perná, v „kalhotkové“ roli Sexta, jež patří mezi nejzajímavější Mozartovy úlohy pro mezzosoprán, se objeví Markéta Cukrová a Jana Piorecká. Dále diváci na jevišti v sólových rolích uvidí Veroniku Hajnovou, Barboru de Nunes-Cambraia, Beccu Conviser, Zuzanu Koś Kopřivovou, Jakuba Hliněnského a Michala Marholda.
Inscenace je uváděna v italském originále s českými a německými titulky.
Reprízy se konají např. 1. a 20. února, 2., 28. a 31. března.
Vstupenky mohou diváci zakoupit v pokladně předprodeje Smetanovy sady 16, 301 00 Plzeň, on-line na webových stránkách www.djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.
Editace textu: Hana Josefová